Hjärtsvikt!

Vad händer i den kroppen? Oron kommer, vakenheten som tränger sig på, pisspausen som tagit några minuter av sömnen. Blir flerdubblad och återkommer. Blodtrycket stiger. För att lugna kroppen försöker man hitta någon kunnig att prata med. Ringer 1177, kommer i alla fall ner i varv och kan kännas ett visst lugn. Bestämmer utifrån min insikt och kunskap att B12 är grunden till problemet i kroppen. Jag ringer vårdcentralen klockan 08.00!
Sköterskan lovar att prata med läkaren, men han är ledig den här fredagen!
Trots en ledig fredag så får jag ett meddelande via SMS att jag har ett svar på 1177. Att svaret jag får, inte var det jag önskade, men det är ju en annan sak. Skulle invänta hjärtläkarens bedömning. Så fungerade på den gamla bostadsorten.

Här ser jag ju bristen i vården idag. I grundutbildningen på 50-60-talet vet jag hur det fungerade. 1965 under militärtjänstgöringen träffade jag min blivande fru. Kontakter från Mora skapade mötet. Hon studerade till Röntgenassistent. Man var ju på väg att skilja ur vissa specialgrupper ur den ordinarie sjuksköterske utbildningen redan då. Men fortfarande så handlade det om kunskaper som inte finns i den utbildningen vi inte har längre, inte på det sättet. Latinet var ett absolut måste i kunnandet av organ och kroppsliga delar. Även jag kan idag se att det trots allt handlade om hela kroppen. Inte som nu att man ganska tidigt går in och blir specialist på ett organ, eller en del. När det handlar om medicinsk behandling. Inom kirurgin är det ganska självskrivet vad man ska göra, ska lära sig. Efter 1968 och upproret så blev det mycket ändringar som vi idag ser vådan av. Gäller all utbildning, men framför allt inom forskningen.

Första dagen jag sätter mig och sammanfattar min vård är.
2026-04-17

Den kommer att få stå kvar här. Men framöver skriver jag på en ny sida som kommer att länkas härifrån.
2026-05-07

2026-05-11
2026-05-12
2026-05-29
2026-06-05


Om jag enkelt skulle sammanfatta min vård idag!
Jag har ingen vård. Bara möjlighet att få en injektion var tredje vecka.
Hur blev det så?
1 juli flyttade jag från Mora till bostadenKällarbacken i Erikslund. Att jag hamnade här, var att husägaren såg mitt liv i Mora. erbjöd den här bostaden, när mitt arbete var bannat av en hyresvärd som alla bannar, när jag berättar om hur förutsättningarna var för mitt boende på Grönängen, Mora. Uppsägningen säger på papper, hur man sett på mig som person och inte värdesatt mitt arbete. Att jag gjorde mitt liv gott, gjorde ett bra jobb, det har att göra med hur man tar vara på den frihet man har och hur man älskar den miljö man lever i. Även arbete är ju skönt. Att se och bruka jorden, ta vara på och se det växa och gro. Jag behöver inte ta vara på det. Bara glädjas i den natur man lever i.
Det livet har gjort att jag känner att jag vill bilda mitt eget liv utan att vara knuten till ett arbete, ha vänner runt mig, men inte vara beroende av någon i min närhet.
Jag har ju sett hur vård är idag. Min resa sen 1964 är ju med en ständig koppling till hälsan. Rygg, hemorrojder och mage, tarmsystem och magsår, av det kommer psyke. Eller är det en del i arvet och anemi? Jag vet inte och ingen annan kan veta.
Jag kom alltså till Frövi. Helt ny miljö även om jag kört buss i Lindesberg där hjärtavdelningen ligger som Mora Medicin hade kopplat upp mig mot. Bara några månader tidigare jag på remiss från Mora legat där för en Galloperation, besvärlig sådan på grund av min magsårsoperation 1974. Vid jobb i Hällefors 2020 rusade hjärtat, låg inne på Kirurgavdelningen ett dygn. Hade en bra känsla från de besöken. Men det som jag först måste se till, det var ju att få mina B12 injektioner på Vårdcentralen. Så det blev att ringa dit. Trodde att jag som 81 åring skille bli kallad till en läkare. Man så blev det inte. Jag tog initiativet och bad om ett möte. Blev uppringd så möte blev det inte, 15 minuter samtal. Ville inte veta något om mig. Det framgick tydligt. Förstår det när jag sett h*n på VC. När jag nämnt det vid injektionerna så, fick jag se att deras intryck var som mitt. Så nämnde jag till en sköterska att när mina ampuller var slut så ville jag veta att jag fick liknande B12 och inte HydroxCobalamin som jag blev dålig av. Blev då uppringd av den sjöterska, som ställde frågan om doktorn som äger mottagningen fick titta i journalerna från Mora (vad som finns i dom, utöver det som syns för mig på nätet, det vet jag inte, men TPL, tomtar på loftet diagnos, som två läkare visat att de ansåg om mig, kan finnas). Givetvis ska vården ha tillgång till allt som handlar om mig i vården. Efter det har jag inte hört något från läkaren. Skrev brev som jag lämnade när jag fick B12, det skulle lämnas vidare. Inte fått någon reaktion. Jag saknar vårdkontakt, lokalt. Kontakten Medicin Mora till ledde till kontakt med en läkare, som gav mig ett visst förtroende. Han gav ny medicin och ökade doserna på de jag hade. Redan då hade proverna för hjärtsvikt sjunkit (redan tidigt efter högt värde i Mora). Viktigast blev känslan att medicinerna inte skulle skade Njurar och Lever. Tröttheten fanns (finns) hela tiden. Men det som var mest påverkande var min mentala upplevelse. Drygt 40 års erfarenhet, gör ju att jag måste hantera det. Skulden läggs på B12. Men vid genomgång av bipacksedeln, visade det sig att en medicin hade förmågan att ta ner Vita blodkroppar. En eventuell påverkan på mitt blod innebar för mig
 —  Då tittar jag igenom de andra två. Finner att mycket handlar om att fjärma vätska från kroppen för att underlätta hjärtats arbete. Jag har inga problem att samla på mig vätska (trots en förstorad prostata). Att få gå upp ett par gånger på natten är inga problem, när jag somnar omgående. Det jag läste och tolkade var att jag inte direkt hade något positivt med dessa mediciner och att det påverkade så att jag hade ett väldigt lågt blodtryck. Väldigt ofta under 100/65. Undersökte vad ett normalt skulle vara för mig som var 80 år (nej, jag satte 70 år) resultat från flera håll 150/80, även något högre.


Vad säger då skanningen när det gäller hjärtat?
Vad mäter vi? Ses i länken ovan!

Blodviskositet

Kolesterolkristaller
Blodfett
Vaskulärt motstånd 
 Vaskulär elasticitet
Hjärtmuskelns blodbehov
Hjärtmuskelns blodperfusionsvolym
Hjärtmuskelns syreförbrukning
Slagvolym
Vänster kammar ejektionsimpedans
Vänster effektiva pumpkraft
Kranskartärens elasticitet
Kranskartärperfusionstryck
Hjärnblodkärlens elasticitet

Jag har varit på hjärtundersökning några gånger och lite olika. Vanligast är ju EKG-undersökningen, för att se att du inte har drabbats av hjärtinfarkt, ja, inte har något allvarligare fel på hjärtat. Två gånger har man gjort kranskärls-undersökning. Dessa visade att jag har tagit väl omhand det blodfett jag haft i kroppen. Sju år emellan och andra gången får jag en kopia av första bilden. Vad säger en hjärtläkare om den kunskapen? Jag åt inga Statiner, är man insatt i hälsokost, då får man också kunskap om riskerna med medicinering. Det som jag ser som den klara fördelen, det är ju att jag inte intar någon form av light produkter, undviker kemikalier i levsmedel. Väljer lokalproducerat i absolut främsta val.
I uppföljning av Moras diagnoser så skulle det göras en ny ultraljudsundersökning. Vid undersökningen lämnade jag utsrivna protokoll från min skanning. Där reagerade överläkaren på blodfettet, tillskriver mig i brev. Där har man ju fastnat (se länk Statiner) från vissa läkare och det ifrågasätts av andra. Märkligt att man inte reagerar på (Kardiovaskulärt och cerebrovaskulärt) analysrapportkort, lungkapasiteten för syresättning av blodet mag-, tarm-systemet som tillför näringen till hjärtat.
Så mötte jag då en ny läkare, då den jag mötte första gången var barnledig. Jag känner att jag är inte B12 topp mentalt trots att jag fick injektion dagen innan. Jag börjar berätta att jag slutat ta medicinerna för hjärtsvikten, som jag blivit rekommenderad. Märker att h*n inte är beredd eller har viljan att lyssna på mig. Jag vet ju att h*n inte vet något om mig och han beklagar att han inte kunnat läsa några journaler från Mora. Jag berättar att jag skaffat min skanner. Den får då bedömningen bluff. Har berättat att jag jobbat med hälsoprodukter sen 1997. Ställer frågan om jag vet om den är beprövad. Med andra ord jag är en lättlurad pajas. Säger att jag tycker inte om hur jag mår mentalt utan att jag är för agresiv i vår kommunikation. Att det blir så när B12 inte fungerar. "-Har du inte någon annan psykisk åkomma också". Då reser jag mig och tar på mig jackan. Tackar för mötet och önskar en bra fortsättning, fortsätt förstör för människor, klämmer jag ur mig innan jag vänder och går. Han hade klart visat att han inte skulle ta till sig min kunskap om mig själv och de diagnoser som är ställda på mig. Besöksprotokoll i min journal visar sig ju att han förstått varför jag gick. Brev från läkaren som för mig bara visar hur lite man tar oss vårdtagare på allvar. Jag har rätt att bli behandla på ett mänskligt och respektfullt sätt, oavsett ålder. Eller kanske ännu angelägnare då man kan ha kunskap som man som läkare låst i sitt fack kanske inte får ha.
Vad gör jag för fortsättningen? Brev till överläkaren eller en annan intuition som står över?
Kan man, behver man lära sig något av det jag berättat? Hur ska jag se på och hantera Freya Vårdcentral. Jag har haft problem med vänster öra, simmaröra. Men på väg att ge sig. Tänkte, nu måste jag väl ta akuten under helgen. Jag hör pulslagen i det. Jag är ju van vid sinitus, så inte så märkligt. Men det är sämre med migränen. Den kommer och går. Det här ju de saker som är kopplade till B12 enligt studier.
Jag får avvakta och se om något händer de närmaste dagarna. Jag borde få höra av VC. En kontakt med läkare på VC borde kunna göra att man bad Folktanvården gör undersökning och skapa inplantat så att jag kan tugga maten. Tydligt är att skannersystemet kan läsa ut att jag tuggar dåligt. Kan det vara så? Varje läkare borde ta en titt på det här och fundera varför man inte har möjlighet och tillgång till undersöknings metoder som ger en helhetsbild av kroppens system.

Men har man fått domen en gång så är det ju Stupstoken som gäller

Sonen ger ju samma känsla. Men det var tidigt!
Man kunde önska att man fick vård HÄR!

2026

Maj
       






V-Daily, Collagen, VitalPro, genomgång av produkterna.

V-Nitro, droppar att lägga under tungan.

V-Love Kafe ger dig energi, men med bara lite vanligt kaffe, ta länken och läs.


V-Detox
som hjälper dig att rena kroppen på det den inte behöver.

Jag väljer tre väldigt intressanta produkter.
Sidan ni går till ger er all information.

Vad behöver kroppen, för att bli friskare?
Vitaminer, miniraler, sund kost och motion!


Vi behöver veta vad kroppen behöver för att vara i balans.
Vill du att jag skannar dig och ger dig svaret.








Behephan mot Hydrocobalamin 
Leif säger -"bli medlem". En kamp mot B12 brist! Vård och symptom vad gäller B12
  Tre års kamp mot vården!  
Vad vill Leif med det fortsatta livet
Kampen hälsa arbete
Tycker du att jag gör nytta ed mina sidor, visar på saker som behöver uppmärksammas!
Ge mig gärna ett bidrag till arbetstimmarna.

Trading
Penningtransaktioner Lån Donation


Bosta din kropp mot
TUNGMETALLER & GIFT