Vad händer
i den kroppen? Oron kommer, vakenheten som tränger sig på,
pisspausen som tagit några minuter av sömnen. Blir
flerdubblad och återkommer. Blodtrycket stiger. För
att lugna kroppen försöker man hitta någon kunnig
att prata med. Ringer 1177, kommer i alla fall ner i varv och
kan kännas ett visst lugn. Bestämmer utifrån min
insikt och kunskap att B12 är grunden till problemet i kroppen.
Jag ringer vårdcentralen klockan 08.00!
Sköterskan lovar att prata med läkaren, men han är
ledig den här fredagen!
Trots en ledig fredag så får jag ett meddelande via
SMS att jag har ett svar på 1177. Att svaret jag får,
inte var det jag önskade, men det är ju en annan sak.
Skulle invänta hjärtläkarens bedömning. Så
fungerade på den gamla bostadsorten.
Här ser
jag ju bristen i vården idag. I grundutbildningen på
50-60-talet vet jag hur det fungerade. 1965 under militärtjänstgöringen
träffade jag min blivande fru. Kontakter från Mora
skapade mötet. Hon studerade till Röntgenassistent.
Man var ju på väg att skilja ur vissa specialgrupper
ur den ordinarie sjuksköterske utbildningen redan då.
Men fortfarande så handlade det om kunskaper som inte finns
i den utbildningen vi inte har längre, inte på det
sättet. Latinet var ett absolut måste i kunnandet av
organ och kroppsliga delar. Även jag kan idag se att det
trots allt handlade om hela kroppen. Inte som nu att man ganska
tidigt går in och blir specialist på ett organ, eller
en del. När det handlar om medicinsk behandling. Inom kirurgin
är det ganska självskrivet vad man ska göra, ska
lära sig. Efter 1968 och upproret så blev det mycket
ändringar som vi idag ser vådan av. Gäller all
utbildning, men framför allt inom forskningen.
Första
dagen jag sätter mig och sammanfattar min vård är. 2026-04-17
Om
jag enkelt skulle sammanfatta min vård idag! Jag har ingen vård. Bara möjlighet
att få en injektion var tredje vecka.
Hur blev det så?
1 juli flyttade jag från Mora till bostaden
på Källarbacken
i Erikslund.
Att jag hamnade här, var att husägaren såg mitt
liv i Mora. erbjöd den här bostaden, när mitt arbete
var bannat av en hyresvärd som alla bannar, när jag
berättar om hur förutsättningarna var för
mitt boende på Grönängen,
Mora. Uppsägningen säger på papper, hur man sett
på mig som person och inte värdesatt mitt arbete. Att
jag gjorde mitt liv gott, gjorde ett bra jobb, det har att göra
med hur man tar vara på den frihet man har och hur man älskar
den miljö man lever i. Även arbete är ju skönt.
Att se och bruka jorden, ta vara på och se det växa
och gro. Jag behöver inte ta vara på det. Bara glädjas
i den natur man lever i.
Det livet har gjort att jag känner att jag vill bilda mitt
eget liv utan att vara knuten till ett arbete, ha vänner
runt mig, men inte vara beroende av någon i min närhet.
Jag har ju sett hur vård är idag. Min resa sen 1964
är ju med en ständig koppling till hälsan. Rygg,
hemorrojder och mage,
tarmsystem och magsår,
av det kommer psyke.
Eller är det en del i arvet
och anemi? Jag vet inte och ingen annan kan veta.
Jag kom alltså till Frövi. Helt ny miljö även
om jag kört buss i Lindesberg där hjärtavdelningen
ligger som Mora Medicin hade kopplat upp mig mot. Bara några
månader tidigare jag på remiss från Mora legat
där för en Galloperation, besvärlig sådan
på grund av min magsårsoperation 1974. Vid jobb i
Hällefors 2020 rusade hjärtat, låg inne på
Kirurgavdelningen ett dygn. Hade en bra känsla från
de besöken. Men det som jag först måste se till,
det var ju att få mina B12 injektioner på Vårdcentralen.
Så det blev att ringa dit. Trodde att jag som 81 åring
skille bli kallad till en läkare. Man så blev det inte.
Jag tog initiativet och bad om ett möte. Blev uppringd så
möte blev det inte, 15 minuter samtal. Ville inte veta något
om mig. Det framgick tydligt. Förstår det när
jag sett h*n på VC. När jag nämnt det vid injektionerna
så, fick jag se att deras intryck var som mitt. Så
nämnde jag till en sköterska att när mina ampuller
var slut så ville jag veta att jag fick liknande B12 och
inte HydroxCobalamin
som jag blev dålig av. Blev då uppringd av den sjöterska,
som ställde frågan om doktorn som äger mottagningen
fick titta i journalerna från Mora (vad som finns i dom,
utöver det som syns för mig på nätet, det
vet jag inte, men TPL, tomtar på loftet diagnos, som två
läkare visat att de ansåg om mig, kan finnas). Givetvis
ska vården ha tillgång till allt som handlar om mig
i vården. Efter det har jag inte hört något från
läkaren. Skrev brev
som jag lämnade när jag fick B12, det skulle lämnas
vidare. Inte fått någon reaktion. Jag saknar vårdkontakt,
lokalt. Kontakten Medicin Mora till
ledde till kontakt med en läkare, som gav mig ett visst förtroende.
Han gav ny medicin och ökade doserna på de jag hade.
Redan då hade proverna för hjärtsvikt sjunkit
(redan tidigt efter högt värde i Mora). Viktigast blev
känslan att medicinerna inte skulle skade Njurar och Lever.
Tröttheten fanns (finns) hela tiden. Men det som var mest
påverkande var min mentala upplevelse. Drygt 40 års
erfarenhet, gör ju att jag måste hantera det. Skulden
läggs på B12.
Men vid genomgång av bipacksedeln, visade det sig att en
medicin hade förmågan att ta ner Vita blodkroppar.
En eventuell påverkan på mitt blod innebar för
mig —
Då tittar jag igenom de andra två. Finner att mycket
handlar om att fjärma vätska från kroppen för
att underlätta hjärtats arbete. Jag har inga problem
att samla på mig vätska (trots en förstorad prostata).
Att få gå upp ett par gånger på natten
är inga problem, när jag somnar omgående. Det
jag läste och tolkade var att jag inte direkt hade något
positivt med dessa mediciner och att det påverkade så
att jag hade ett väldigt lågt blodtryck. Väldigt
ofta under 100/65. Undersökte vad ett normalt skulle vara
för mig som var 80 år (nej, jag satte 70 år)
resultat från flera håll 150/80, även något
högre.
Vad säger då skanningen när det gäller hjärtat? Vad mäter vi? Ses i länken
ovan!
Blodviskositet
Kolesterolkristaller
Blodfett
Vaskulärt
motstånd
Vaskulär
elasticitet
Hjärtmuskelns
blodbehov
Hjärtmuskelns
blodperfusionsvolym
Hjärtmuskelns
syreförbrukning
Slagvolym
Vänster
kammar ejektionsimpedans
Vänster
effektiva pumpkraft
Kranskartärens
elasticitet
Kranskartärperfusionstryck
Hjärnblodkärlens
elasticitet
Jag har varit
på hjärtundersökning några gånger
och lite olika. Vanligastär ju EKG-undersökningen,
för att se att du inte har drabbats av hjärtinfarkt,
ja, inte har något allvarligare fel på hjärtat.
Två gånger har man gjort kranskärls-undersökning.
Dessa visade att jag har tagit väl omhand det blodfett jag
haft i kroppen. Sju år emellan och andra gången får
jag en kopia av första bilden. Vad säger en hjärtläkare
om den kunskapen? Jag åt inga Statiner,
är man insatt i hälsokost, då får man också
kunskap om riskerna med medicinering. Det som jag ser som den
klara fördelen, det är ju att jag inte intar någon
form av light produkter, undviker kemikalier i levsmedel. Väljer
lokalproducerat i absolut främsta val.
I uppföljning av Moras diagnoser så skulle det göras
en ny ultraljudsundersökning. Vid undersökningen lämnade
jag utsrivna protokoll från min skanning. Där reagerade
överläkaren på blodfettet, tillskriver mig i brev.
Där har man ju fastnat (se länk Statiner) från
vissa läkare och det ifrågasätts av andra. Märkligt
att man inte reagerar på (Kardiovaskulärt
och cerebrovaskulärt) analysrapportkort, lungkapasiteten
för syresättning av blodet mag-, tarm-systemet som tillför
näringen till hjärtat.
Så mötte jag då en ny läkare, då den
jag mötte första gången var barnledig. Jag känner
att jag är inte B12 topp mentalt trots att jag fick injektion
dagen innan. Jag börjar berätta att jag slutat ta medicinerna
för hjärtsvikten, som jag blivit rekommenderad. Märker
att h*n inte är beredd eller har viljan att lyssna på
mig. Jag vet ju att h*n inte vet något om mig och han beklagar
att han inte kunnat läsa några journaler från
Mora. Jag berättar att jag skaffat min
skanner. Den får då bedömningen bluff. Har
berättat att jag jobbat med hälsoprodukter sen 1997.
Ställer frågan om jag vet om den är beprövad.
Med andra ord jag är en lättlurad pajas. Säger
att jag tycker inte om hur jag mår mentalt utan att jag
är för agresiv i vår kommunikation. Att det blir
så när B12 inte fungerar. "-Har du inte någon
annan psykisk åkomma också". Då reser jag
mig och tar på mig jackan. Tackar för mötet och
önskar en bra fortsättning, fortsätt förstör
för människor, klämmer jag ur mig innan jag vänder
och går. Han hade klart visat att han inte skulle ta till
sig min kunskap om mig själv och de diagnoser som är
ställda på mig. Besöksprotokoll
i min journal visar sig ju att han förstått varför
jag gick. Brev
från läkaren som för mig bara visar hur lite man
tar oss vårdtagare på allvar. Jag har rätt att
bli behandla på ett mänskligt och respektfullt sätt,
oavsett ålder. Eller kanske ännu angelägnare då
man kan ha kunskap som man som läkare låst i sitt fack
kanske inte får ha.
Vad gör jag för fortsättningen? Brev till överläkaren
eller en annan intuition som står över?
Kan man, behver man lära sig något av det jag berättat?
Hur ska jag se på och hantera Freya Vårdcentral. Jag
har haft problem med vänster öra, simmaröra. Men
på väg att ge sig. Tänkte, nu måste jag
väl ta akuten under helgen. Jag hör pulslagen i det.
Jag är ju van vid sinitus, så inte så märkligt.
Men det är sämre med migränen. Den kommer och går.
Det här ju de saker som är kopplade till B12 enligt
studier.
Jag får avvakta och se om något händer de närmaste
dagarna. Jag borde få höra av VC. En kontakt med läkare
på VC borde kunna göra att man bad Folktanvården
gör undersökning och skapa inplantat så att jag
kan tugga maten. Tydligt är att skannersystemet kan läsa
ut att jag tuggar dåligt. Kan det vara så? Varje läkare
borde ta en titt på det här och fundera varför
man inte har möjlighet och tillgång till undersöknings
metoder som ger en helhetsbild av kroppens system.
Men
har man fått domen en gång så är det ju
Stupstoken
som gäller
Sonen
ger ju samma känsla. Men det var tidigt!
Man kunde önska att man fick vård HÄR!